05 sierpnia 2006

W co (nie) wierzą Polacy?

Wczorajsza Rzeczpospolita potwierdziła moje przypuszczenia, że większość Polaków deklarujących się jako katolicy, tak naprawdę wierzy w swoją własną religię, będącą zbitką wybranych dogmatów katolickich z własnym widzi-mi-się wyniesionym z seriali telewizyjnych i prasy brukowej. Oto, w co wierzą Polacy:

94% wierzy w Boga.

88% wierzy, że Chrystus zmartwychwstał.

84% wierzy, że istnieje niebo.

65% wierzy, że istnieje piekło.

64% wierzy w cuda.

62% wierzy w anioły.

57% wierzy w życie po śmierci.

47% wierzy w duchy.

41% wierzy w diabła.

28% wierzy w reinkarnację.

Ciekawi mnie, czy władze kościelne są świadome problemu?

5 komentarzy:

Maciek pisze...

Władze są doskonale świadome, że mamy... nową wiosnę. Ale co tam! ja od 19 lat jestem katolikiem, a jeszcze niedawno całkiem szczerze i pewnie wierzyłem w życie na Marsie wątpiąc w życie wieczne. Także... mam nadzieję, że i oni (Tj. ankietowani przez Rzepę) kiedyś z tego wyrosną.

Trzeba by zapytać te 65% wierzących w istnienie piekła, czy jest ono puste ;-)

Mateusz pisze...

"- Polacy żyją w takim nieodczarowanym ogrodzie. Nasz świat jest wielowymiarowy. Znajduje się w nim Bóg, jest też miejsce na anioły, cuda i duchy. Wyniki Austriaków i Niemców pokazują, że ich świat duchowy jest płaski - uważa prof. Krzysztof Koseła z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego"

Nie wiem jak dlugo jeszcze będzie sie 'mcdonaldyzować' polski katolicyzm zanim osiągnie "zachodni" poziom 'duchowo-intelektualny'.... :/

Anonimowy pisze...

God is dead
and no one cares
If there is a hell
I'll see you there

Anonimowy pisze...

To faktycznie przykry obraz naszego społeczeństwa i niestety chyba prawdziwy...

Anonimowy pisze...

Na pewno przynajmniej część kościelnych dygnitarzy to widzi.
Przynajmniej mój katecheta (jak byłem w liceum był zastępcą proboszcza katedry), który urządził nam lekcję pt. "Niewierlandia czyli Polska", w czasie której omawialiśmy podobny sondaż.